Sunday, December 30, 2012

Suami Tidak Bertanggungjawab

Soalan

Assalamualikum Ustaz/Ustazah.
Saya baru berkahwin pada 2010. Rumahtangga saya bergolak mula tahun lepas disebabkan suami ada hubungan dengan perempuan lain.Saya telah melihat sendiri gambar tidak senonoh mereka berdua. Tetapi setelah merujuk beberapa orang ustaz, ada tanda-tanda suami terkena sihir. Dengan alasan itu saya memaafkn suami. Tapi akhir2 ini,sikap suami berubah kembali. Dia menjadi seorang yg tak bertanggungjawab serta nafkah tidak diberi.Saya sudah tawar hati dan perlukan nasihat.

Jawapan

Mengikut Islam suami yang sebegitu keadaannya maka isterinya berhak menuntut fasakh di Mahkamah. Atau saudari boleh berbincang dengan cara yang baik bersama suami, serta membuat taklik bertulis untuk memastikaknya setia dengan akhlak Islam. Jika dilanggar maka talak akan terjatuh secara automatik berdasarkan taklik itu.

No comments:

Post a Comment