Monday, December 17, 2012

Kasih Dan Sayang Seorang Ibu

Soalan

Sesiapa yang menderhaka kepada ibu atau bapa maka Allah tidak mengizinkannya masuk syurga hatta untuk mencium bau syurga. Bahkan anak yang derhaka kepada ibu bapanya akan menghuni neraka Allah.
Sejak sy kecil lg perkataan2 spt babi, lembu, sial, jahanam sering dilemparkan pd diri sy oleh ibu kandung sy sndiri. Sy cuba sebaik yg boleh untuk ttp mentaatinya. Sekarang dia dibawah tanggungan sy dan masih bersifat demikian. Persoalannya, mengapa "tiket" ke syurga diletakkan pd insan begini.

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Janganlah dikesali apa jua sikap ibu bapa. Apa pun keadaan mereka tetap insan yang paling penting dalam hidup kita kerana dengan merekalah kita mampu melihat matahari.
Dalam keadaan seperti anda, ini merupakan satu bentuk ujian Allah untuk melihat sejauh mana pengorbanan dan tanggungjawab anda pada kedua orang tua anda.
Selaku anak, wajib mentaati perintah kedua ibu bapa selagi ia tidak bertentangan dengan hukum syarak. Anda berpeluang menjaga kebajikan kedua ibu bapa. Ambillah peluang ini sebaik mungkin untuk mencari redha Allah.
Mohonlah pada Allah agar pintu hati kedua orang tua sentiasa terbuka. Janganlah sesekali berputus asa dengan ujian yang Allah berikan. Mungkin ada hikmah disebalik apa yang terjadi. Selaku orang yang beriman berpegangglah dengan janji Allah dan yakinlah bahawa hidayah itu adalah milik Allah swt.
Ada setengah manusia diuji di mana kedua ibu bapanya adalah munafik, murtad, kafir, fasik, tidak beramal dengan hukum Allah  dan sebagainya. Sedangkan untuk memiliki syurga  sudah pasti dengan redha kedua ibu bapa itulah redha Allah swt.
Perbanyakkanlah melakukan solat hajat dan mohonlah agar dipermudahkan segala urusan dan mohonlah agar kedua ibu bapa anda dirahmati Allah swt

No comments:

Post a Comment