Monday, December 3, 2012

Salah Ke Saya Terus Bercinta Dengan Dia Walhal Dia Seorang Lelaki Yg Dah Beristeri Dua ?

Soalan

saya amat cintakan dia . tapi dalam masa yg sama sy tau dia ada tanggungjwb . lgpun sy masih belajar . dia seorg lelaki yg beristeri dua , walau sy tau smua tu , sy tetap terjatuh cinta dgn layanan dan keikhlasan hati dia yg ingin menyunting saya sbg isteri tak lama lg . tapi , sy tak rela jadi isteri ke-3 . . tapi jugakk , saya kesiankan anak-2 dia yg sgt sukakan sy . apa akan jd kat ank-2 dia lepas dia bercerai dgn isteri pertama dia taon depan ? isteri dia taknak tuntut hak penjagaan . .

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Hal bekaitan perkahwinan tidak ada istilah kasihan. Fikirkan dahulu perkara masa hadapan. Anda di usia muda terpaksa berkongsi kasih dengan suami yang sudah mempunyai dua orang isteri. Alam perkahwinan tersangatlah mencabar, Ada yang isterinya seorang tapi rumah tangga karam di pertengahan jalan. Yang dicari adalah kebahagian bukan keseronokan yang sementara.
Layanan dan keikhlasan lelaki sebelum bernikah adalah berbeza sekali apabila sudah berumah tangga. Jika benar dia seorang suami yang penyayang pastinya rumah tangganya aman bahagia. Kenapa dia perlu mencari insan lain?
Sanggupkah anda merasai kekurangan wang terutama tiba musim perayaan tiba, sanggupkah anda menunggu giliran pulang berhari raya ke rumah anda apabila giliran isteri-isteri lain tiba? Banyak perkara yang perlu difikirkan.
Poligami adalah halal di sisi Islam,  sekiranya si suami mampu dan adil dalam semua perkara maka dia layak untuk mendirikan rumah tangga lebih dari seorang.
Fikirkan masa depan anda dan keluarga, apakah perasaan anda apabila si suami memaklumkan bahawa dia ingin menambah isteri kepada 4 orang.
Cinta itu adakalanya terlalu murah terutama ia berlandaskan hawa nafsu semata-mata dan tipu daya di hadapan mata kita.

No comments:

Post a Comment