Tuesday, December 18, 2012

Apa Perlu Saya Lakukan Untuk Diri Saya Sendiri.

Soalan

Salam. Saya telah 10 tahun mendirikan rumahtangga. suami saya tidak memberi nafkah zahir dan batin pada saya sejak 4 tahun akhir-akhir ini hingga ke hari ini kerana dia ada perempuan lain. Apa harus saya lakukan? Walaupun kami tinggal serumah tetapi kami tidak pernah bercakap dan semuanya seperti orang asing. Saya tidak pernah bercakap masalah ini dengannya @ menelefon perempuan tersebut kerana dia meletakkan syarat, jika saya campur urusannya atau hubungi perempuan tersebut maka jatuh talak 1

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah ini, sebenarnya anda sudah berhak untuk menuntut ta’liq dengan merujuk kes ini kepada Mahkamah Syariah yang berdekatan dengan anda.
Dalam pada itu, dapatkan juga nasihat dan cadangan daripada Pegawai Kaunselor Keluarga yang bertugas di Pejabat Agama Daerah yang berdekatan dengan rumah anda.
Ringkasnya, bersabarlah di atas segala dugaan dan ujian yang sedang anda hadapi ini. Teruslah berdoa dan pohonlah petunjuk dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment