Wednesday, December 5, 2012

Kotoran Semasa Mandi Wajib

Soalan

Assalammualaikum ustaz , saya nak tanya . Saya ada terpijak gam dan gam tu melekat di kaki saya. Saya hendak mandi wajib, jadi saya cuci dulu gam yang berada di kaki saya. Tapi gam tu masih melekat dan tidak keluar. Apa harus saya buat ? Haruskah saya mencuci kaki saya sehingga gam tu keluar atau hanya memadai saja ?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah ini, jika gam tersebut tidak dapat dihilangkan sepenuhnya walaupun telah anda cuba untuk menghilangkannya, memadailah dengan apa yang dapat. Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala, maksudnya:
"Dan Dia (Allah) tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama”.
[Surah Al-Hajj 22:78]

Allah berfirman lagi, maksudnya:
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya”.
(Surah Al-Baqarah: 286)

Di samping itu, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda, maksudnya:
“Apabila aku melarangmu dari sesuatu maka jauhi dia. Bila aku perintahkan kamu suatu perkara maka tunaikanlah semampumu”.
(Hadith Riwayat Al-Bukhari, no. 7288)

Berasaskan kepada dalil di atas, ringkasnya anda boleh terus mandi wajib walaupun masih ada sedikit kesan gam tersebut yang masih tidak dapat dihilangkan kerana ia di luar kemampuan anda. Sesungguhnya Islam itu mudah bagi mereka yang memahami hukum ahkamnya. Dari itu, marilah bersama kita fahami dan dalami hukum ahkam Islam agar hidup lebih diberkati dan diredaiNya. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment