Thursday, December 27, 2012

Bolehkah Meneruskan Nazar Yang Dibatalkan Melalui Lisan

Soalan

assalamualaikum.bgaimna jika seseorang tu bernazar.kemudian dia tiba2 berkata dgn lisan bhwa dia membatalkan nazar tersebut dan menggantikannya dgn nazar yang lain.bberapa hari kemudian,dia mndpat tahu bhwa nazar hny boleh dibatalkan melalui 4 cara.boleh atau tidak sekiranya dia bercadang utk meneruskan nazar pertama yang telah dibatalkannya melalui lisan itu? atau adakah dia prlu membayar kifarah kerana nazar pertamanya telah terbatal atas sebab dia menyebut pembatalannya dgn lisan.trima ksih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, nazar yang dibuatnya itu adalah masih sah dan pembatalan nazar tersebut dengan hanya mengucapkannya sahaja adalah tidak mencukupi.
Ringkasnya, nazar yang hendak dibatalkan perlu diganti/ditebus dengan bayaran kifarah nazar yang telah ditentukan oleh Syara'.
Ini bermakna, selagi dirinya masih belum membuat pembayaran kifarah tersebut, beliau masih terikat dengan nazar tersebut dan wajib menunaikannya.
Kesimpulannya,ia terserah kepada individu yang terlibat.
Jika beliau ingin membatalakan nazar tersebut, beliau perlu membayar kifarah nazar di Pusat Pungutan Zakat yang berdekatan dengannya.
Jika ingin meneruskan nazar tersebut, beliau perlu laksanakannya. Mudah-mudahan dengan perlaksanaan nazar tersebut menyebabkan hubungan dirinya dengan Allah Subhanahu Wa Ta'ala semakin bertambah rapat. Akhirnya, jadilah dirinya seorang hamba yang bertaqwa dan diredai. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment