Thursday, December 6, 2012

Perlu Sertu Atau Tidak

Soalan

Assalamua'laikum. saya ada kemuskilan yang membuatkan saya tidak tenteram.. saya telah mengambil baju bundle yang berasal dari luar Negara, selepas itu terdapat banyak bulu pada baju tersebut tidak dapat dipastikan dari mana asalanya bulu tersebut..sama ada bulu anjing ataupun kucing. Semasa saya merendamnya di dalam baldi, Air di dalam baldi tersebut terpercik masuk ke dalam kolah jadi adakah baju dan kolah tersebut perlu di sertu ataupun tidak?

Terima Kasih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, baju, baldi, kolah air, dan apa jua benda yang telah bersentuhan atau terkena percikan air tersebut tidak perlu untuk disertu kerana status bulu tersebut masih tidak diketahui lagi.
Ringkasnya, jadikan apa yang telah terjadi sebagai ingatan supaya anda lebih berhati-hati sebelum membeli atau menyentuh sesuatu barang yang tidak dikenal pasti mengenai status kehalalannya. Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam, maksudnya:
“Tinggalkanlah apa yang meragukan engkau kepada apa yang tidak meragukan engkau”.
(Hadith riwayat al-Tirmizi dan al-Nasaai. Al-Tarmizi berkata ia adalah hadith hasan sohih).

marilah bersama kita jadikan pesanan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam ini sebagai panduan dalam hidup kita. Semoga kita menjadi hamba yang lebih bertaqwa. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment