Monday, December 3, 2012

Kehamilan & Pantang

oalan

Askum Ustaz,
Saya hamil baru 2 bulan dan minggu lepas saya sekeluarga (suami & anak perempuan saya berumur 3thn) pergi ke hutan lipur untuk aktiviti riadah bersama keluarga. Sebelum bermain air dgn anak saya, saya mulakan langkah membaca Bismillah. Yg menakutkan saya, ada seorang shbt saya mengatakan tindakan saya salah kerana dipercayai bunian akan mengambil bayi di dlm kandungan kerana kita pergi ke kwsn mereka. Adakah betul dlm islam? Sy serahkan pd Allah tp sy juga mohon pandangan Ustaz.

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Bunian itu adalah panggilan masyarajat orang melayu, mereka itu adlah golongan Jin yang menjadi makhluk Allah dan tetap berada di atas muka bumi. Golongan Jin itu ada yang Islam dan ada yang kafir.
Mereka hidup di atas muka bumi seperti manusia, turut beribadah kepada Allah, yang memisahkan manusia dan jin adalah cara hidup dan alam yang berbeza.
Jin boleh berada di mana sahaja tidak semestinya di hutan lipur atau lebuh raya. Melawat ke tempat-tempat yang sedemikian dengan menambahkan lagi ingatan kita pada Allah dan bersyukur dengan setiap nikmat yang telah diberikan.
Kepercayaan karut perlu diketepikan. Ibu mengandung adalah manusia biasa yang normal, makan seperti biasa dan boleh menikmati hidup seperti biasa.

No comments:

Post a Comment