Monday, December 3, 2012

Kencing Tidak Lawas

Soalan

saya mgalami kencing tidak lawas yang tidak kritikal sehingga perlu pakai lampin. ianya berlaku pada permulaan selepas kencing sahaja. jadi untuk memudahkan urusan ibadah saya ambil kptusan untuk menampal dgn selotape pada kemaluan (lelaki). ternya tidak keluar lagi air kencing . sbelum itu saya membersihkan dulu kemaluan baru tampal dgn selotape.sah kah ibadat saya? dan betul kah tndakan saya.....mohon jawab dgn segera...tq

Jawapan

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Ibadat yang anda kerjakan adalah sah dengan syarat semasa anda mengerjakan ibadat tersebut tidak ada air kencing yang mengalir keluar.
Walau bagaimanapun, adalah dicadangkan supaya anda meletakkan sama ada tisu ataupun tuala kecil pada kemaluan anda sebagai tindakan yang lebih berhati-hati di dalam mengawal daripada mengalirnya air kencing yang keluar tanpa disedari.
Semoga dengan usaha yang sedikit tersebut menyebabkan reda dan rahmat Allah Subhanahu Wa Ta'ala adalah menjadi milik anda. Insya-Allah. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment