Saturday, December 22, 2012

Sah Kaaa Ibadah Saya

Soalan

panel saya ingin bertanya jika saya berniat solat,mandi wajib dan lain2 didalam hati,lidah saya seperti bergerak sedikit sah kaa semua yang saya lakukan itu 2.saya seorang lelaki, saya bermandi wajib tetapi ketika itu rambut saya tebal air mungkin sukar untuk sampai ke kulit kepala....namun saya berusaha untuk mengenakan air di bahagian kulit kepala apakah sah mandi wajib saya 3.dirumah saya banyak kanak2..jika badan atau pakaian saya terkena air liur mereka dan saya terus solat sahkah solat itu

Jawapan

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan niat ini, ia adalah kerja hati. Oleh itu, jika semasa anda hendak melakukan kesemua ibadat tersebut ada terlintas di dalam hati anda untuk melakukannya, maka sahlah mandi wajib, solat dan kesemua ibadat yang memerlukan niat sebagai syarat sah pelaksanaannya.
Mengenai persoalan rambut yang tebal pula, sekiranya anda telah berusaha untuk menyampaikan air hingga ke pangkalnya, maka ia sudah memadai dan mandi wajib yang anda lakukan adalah sah. Wallahu 'alam.


No comments:

Post a Comment