Monday, December 3, 2012

Kedudukkan Tangan Ketika Solat.

Soalan

Assalam. Saya kurang arif tentang kedudukkan tngan. Selama ini sya solat tangan di kanan di lipat atas kira. Dan lepas itu saya letak kannya di tngah pusat. Maksudnya saya menutup pusat adakah boleh. Sbb sya baru trbaca kdudukkan tngan sepatutnya di atas pusat bukan menutup pusat! Adakah solat saya batal jikalau begitu. *MOHON PENJELASAN

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Antara perkara-perkara yang disunatkan dalam solat ialah meletakkan tangan kanan di atas tanagn kiri, dan melingkarkan ibu jari dan kelingking pada pergelangan. Sabda Rasulullah saw" Rasulullah saw lalu di hadapan seorang lelaki yang sedang sembahyang dan ia meletakkan tangan kirinya di atas tangan kanannya, lalu Rasulullah menarik dan melepaskannya serta meletakkannya yang kanan atas tangan kirinya"
Namun as-syafi'iyah berpendapat: malah kedua-dua tangan hendaklah diletakkan di bawah dada di atas pusat. sebagaimana hadis Nabi saw:
" Aku melihat Rasulullah saw meletakkan tangan kanannya di atas tangan kirinya, dan ditaruh di dalamnya di atas pusat.

No comments:

Post a Comment