Saturday, August 3, 2013

Puasa Dan Kebatalannya

Soalan

saya seringkali rasa kdg kala air liur keluar dr pipi@gigi.sy pun xtau dr mana sbnrnya tp bkn dr tekak.boleh telan ke x?sbb kalau keluar ikut sini mmg xdpt nak kawal.keluar scr auto.kalau telan batal x?.2)masa takbir wajibkah suara didengarkan sbb kdgkala suara xberapa nak keluar tp mulut kumat kamit.sah kah solat saya?3)jalau niat waktu sahur nak cakap puasa esok hari@hari ni?ms rendam baju esoknya nak basuh baju rendaman tu berbau.adakah bau itu najis?kalau basuh pun masih berbau kira suci x?

Jawapan

Berkenaan dengan air liur keluar dari pipi tidak melepasi bibir boleh ditelan dan ia tidak membatalkan puasa.
2. Semasa takbir seharus dan sebaik-baiknya suara dapat didengari dan jika tidak sekalipun bukanlah boleh membatalkan solat
3. Niat puasa boleh dilakukan pada bila-bila sahaja dan niat bukanlah semata-mata dengan bersuara dan juga niat juga berlaku sebulan/seminggu/bisok hari dan sebagainya.
Bau baju yang direndam itu tidaklah najis dan berbau itu juga dikira suci.

1 comment:

  1. SALAM USTAZ..

    1. semalam haid saya da kering..jangka pengiraan haid saya 6hari..saya da mandi wajib dan da mula start puasa ramadhan, solat dan baca al-quran..tetapi apabila saya ketandas untuk membuang air kecil..saya dapati ada sedikit warna coklat pudar keluar dan saya tidak pastikan sama ada itu haid atau kotoran sahaja. Apakah amalan/ibadah yang saya telah lakukan jatuh haram atau tidak sah?

    ReplyDelete