Saturday, August 31, 2013

Aqiqah Dan Qurban

Soalan

Adakah perincian pembahagian 7 bahagian daging aqiqah dan qurban sekor lembu jantan. Ada yang kata hanya boleh dibagi kepada 3 lelaki dan seorang pempuan/2 lelaki 3 pempuan/1 lelaki 5 pempuan,..( maksudnya lelaki dapat 2 bahagian manakala pempuan 1 bahagian ) Yang saya tahu dibahagi kepada 7 bahagian saja tak kira lelaki atau pempuan. Biasanya sekor dibahagi 7 orang.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Merujuk kepada sebuah hadis baginda saw,menjelaskan bahawa: Afdal disembelih 2 ekor kambing @ 2 bahagian lembu bagi setiap seorang anak lelaki yang ingin di akikahkan.
manakala untuk anak perempuan ia memadai satu bahagian @ satu ekor   kambing  sahaja.
sebagai contoh jika laksanakan Akikah bagi  2 orang anak lelaki , ini bermakna  ia kena sembelih 4 ekor kambing @ 4 bahagian lembu.Manakala 3 bahagian lagi diambil oleh 3 orang anak perempuan, ia menjadikan 7 bahagian kesemuanya untuk seekor lembu/unta dan kerbau  yang disembelih bagi tujuan akikah.
Sekiranya pada hari raya qurban terdapat hajat yang berbeza,ada  keluarga  yang hendak buat akikah  manakala yang lain ingin buat Qurban.Ia dapat dibuat  perkiraan seperti berikut:  
Anak lelaki seramai dua orang hendak buat korban,manakala anak perempuan seramai 5 orang hendak buat akikah.
Kaedah pengiraannya adalah seperti berikut:
2 anak lelaki yg berkorban  =   2 bhg lembu
5 orang anak perempuan yang akikah= 5 bahagian lembu.Jadi jumlah keseluruhannya ialah tujuh bahagian
Satu lagi contoh,
3 anak lelaki ingin buat akikah = 6 bahagian
1 bahagian lagi boleh diambil daripada kalangan keluarga yang lain unutuk buat Qurban sama ada ayah atau ibu menjadikan keseluruhannya  7 bahagian.
Andaikata ia tidak mampu untuk buat dua/2 bahagian lembu atau 2 ekor kambing,jika dibuat seekor atau 1 bahagian lembupun tetap sah,cuma tidak dapat pahala afdalnya sahaja.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment