Wednesday, August 21, 2013

Apakah Hukum Jika Seorang Suami Melepaskan Kata Seperti "kau X De Ape2 Utk Aku" Terhadap Isterinya?

Soalan

Assalamualaikum....sy musykil...suami berkali2 mengatakan sy(isteri) x de ape2 utk dia selama kami berkahwin.sy x pernah layan dia sebagai seorang suami.dia akan bersikap begini setiap kali ade selisih faham.sy cuba utk menasihati dia agar berpada2 utk marah & pukul anak2.dia pukul & marah anak seperti mereka telah faham & besar.padahal anak2 kami baru berusia 5, 4 dan 3 thn.selama ni sy layan die dgn baik, dr segi mkn minum, pakai, keperluan suami isteri & sbgnya.ape yg perlu sy buat skrg?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah ini, kata-kata suami anda tidak membawa apa-apa makna sekiranya beliau tidak meniatkannya dengan talaq.
Namun, jika beliau memaksudkan kata-kata tersebut sebagai talaq ataupun cerai, maka ia berkemungkinan boleh menyebabkan terjatuhnya talaq ke atas anda.
Dalam hal ini, anda dinasihatkan supaya merujuk kes ini kepada pegawai di Unit Runding Cara Keluarga yang terdapat di Pejabat Agama Daerah yang berhampiran dengan tempat anda bagi mendapatkan penjelasan yang lebih lanjut.
Mengenai sikapnya yang suka memukul anak, jika keterlaluan (membawa kecederaan) anda dinasihatkan supaya membuat aduan di balai polis yang berdekatan supaya tindakannya itu dapat dihentikan (tidak diulangi pada masa hadapan). Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment