Saturday, August 3, 2013

Suami Mempersoal Tanggungjawab

Soalan

Saya telah berkahwin hampir 4 tahun. Tapi sepanjang perkahwinan suami tidak pernah memberi nafkah dan tidak bekerja. Memang saya seorang yang menanggung ibu bapa dan adik beradik saya, suami pun tumpang sekaki. Bapa saya pula tak kisah. Tapi saya sakit hati bila suami suruh saya berhenti kerja. Adakah jika saya berhenti kerja tanggungjawab menjaga kedua ibu bapa saya itu suami wajib tanggung? (Bapa saya sakit, Ibu tidak bekerja, adik masih di sekolah.)

Jawapan

Pinal mencadangkan supaya berbincanglah dengan suami dengan sebaik-baiknya dan berilah alasan dengan sebaik-baiknya supaya pekerjaan itu dapat direstuinya. mungkin ada perkara yang tersembunyi disebalik halangan tersebut, ajakkanlah suami supaya bertindak dan berfikir secara rasional untuk kepentingan bersama dan masa depan suami isteri, anak-anak dan keluarga.

No comments:

Post a Comment