Saturday, August 3, 2013

Persoalan Tentang Solat Sunat Witir

Soalan

Assalamualaikum wbt ustaz...saya ingin bertanyakan satu soalan tentang solat sunat witir..
1) saya buat solat sunat tahajud dan penutup solat witir boleh kah saya buat 1 rakaat selain dari 3 rakaat yang disarankan?
2) dalam sota sunat witir pada rakaat yang pertama kita diajarkan untuk membaca surah AL-'A'LA boleh kah saya membaca surah yang lain selain surah yang berkenaan misalnya surah2 pendek yang lain.
Mohon ustaz beri pencerahan bagi soalan saya diatas, sekian Assalamualaqikum..

Jawapan

Assalamualaikum.
1- Boleh melakukan solat witir satu rakaat sahaja, tetapi lebih afdhal melakukan solat witir 3 rakaat.
2- Boleh membaca mana-mana surah dalam al-Quran selepas membaca al-Fatihah bagi solat witir tersebut.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment