Wednesday, August 21, 2013

Wali Nikah Selepas Cerai

Soalan

as salam..saya mengenali seorang wanita dan berhasrat untuk berkahwin dengannya. Namun, kedua ibu bapa wanita tersebut sudah pon bercerai semenjak dia berumur 6 tahun lagi dan tinggal bersama ibunya. Untuk pengetahuan panel, wanita tersebut masih lagi berhubung dengan ayah kandungnya. So, saya nk tanya, apakah saya perlu berjumpa dengan ayahnya untuk menyampaikan hasrat saya atau saya hanya perlu berjumpa dengan ibunya sahaja? Apakah ayahnya masih lagi layak menjadi wali untuk kami berkahwin?

Jawapan

Saudara perlu berjumpa dengan kedua ibu bapa bakal pasangan anda untuk berbincang, tetapi wali untuk berkahwin adalah bapanya. Sekiranya bapanya enggan, maka pohon dengan mahkamah permohonan wali halim sebab bapa enggan.

No comments:

Post a Comment