Saturday, August 3, 2013

Nak Masuk Islam Tapi Kedua-dua Isteri Adalah Adik Beradik

Soalan

Seorang pencen Guru dari kaum Asli ingin memeluk Islam. Kedua-dua isteri beliau adalah adik beradik. Jadi bagaimana kami untuk menyelesaikan pertembungan akidah dan syariat kepada beliau. Ditakuti apabila mendengar penjelasan daripada kami yang beliau perlu menceraikan salah seorang daripada isterinya beliau akan membatalkan keputusan untuk memeluk Islam? Jumlah anak beliau seramai 24 orang.
Mohon pencerahan

Jawapan

Saya mendoakan semuga tuan berjaja menarik orang yang bukan Islam ke Ugama Islam, bagi menjawab persoalan ini saya mencadangkan kita merujuk cara yang diajar  dalam Al-Quran .Berdakwah lah kamu dengan mengguakan Hikmah dan Kebijaksanaan.
2. Hikmat disini tidak diperjelaskan dengan terperinci. Saya mencadangkan dalam situasi yang sedang tuan hadapi, tuan tidak perlu memperjelaskan berkaitan larangan islam berkahwin dua beradik.Setelah lama dia memeluk islam ,tuan boleh hadiahkan kepada dia buku berkaitan islam dan dia juga seorang bekas guru,khususnya buku berkaitan nikah kawin.
3.  Tuan juga dicadangkan supaya membawa  dia menziarahi orang yang dia segan dan malu dan orang itu faham dengan hal keadaan hukum Islam, galakkan mereka berbincang dan masukkan tajuk berkaitan larangan perkahwinan. Saya rasa inilah cara yang terbaik buat tuan. walaubagaimanapun saya rasa tuan juga menpunyai pandang yang baik, dan gunakan kebijaksanaan yang ada pada tuan bagi menyelesaikan permasalahan ini. sekian terima kasih semuga tuan berjaya mendapat ganjaran yang besar dari Allah.

No comments:

Post a Comment