Saturday, August 31, 2013

Qurban Nazar: Bagaimana Hendak Membahagikan Bahagian Lembu (atas Nama Siapa)?

Soalan

Assalamualaikum,
Saya telah bernazar untuk membuat Qurban 7 bahagian lembu sekiranya ibu saya kembali pulih kesihatannya & sekiranya saya mendapat perkerjaan yang lebih baik. Alhamdulillah, kedua-dua Doa saya dimakbulkan Allah dan sekarang saya berhajat untuk menunaikan nazar saya.Kemushkilan saya, bagaimana saya hendak membahagikan lembu itu untuk dikurbankan atas nama siapa? Terima kasih.

Jawapan

Waalaikumudalam
Qurban nazar wajib dilaksanakan di atas nama sendiri,cuma anda carilah  enam orang lagi adik beradik bagi mewakili setiap bahagian dan satu bahagian dikhususksn untuk anda.Ia menjadikan tujuh bahagian kesemuanya.
Jika anda udah niat nazar daging tersebut tidak boleh diambil  dan hendaklah disedekahkan kesemuanya,jika termakan hendaklah diganti sekedar   yang telah termakan.Ia amat berbeza   dengan qurban sunat maka anda berhak ambil 1/3 daging yang telah diperuntukan dalam 1 bahagian dari 7 bahagian oleh peserta Qurban.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment