Saturday, August 31, 2013

Adakah Wajar Bagi Seorang Islam Sunni Mencaci Islam Shiah?

Soalan

Salam. Saya adalah seorang Islam Shiah yang telah dibesarkan dengan dengan ini sejak kecil. Di sekolah, saya dicaci oleh ustaz dan ustazah saya oleh kerana saya seorang Shiah. Ini berterusan sehingga saya ke zaman remaja dan sekarang, saya telah berhenti memberitahu sesiapa yang saya adalah seorang Islam Shiah. Pada pendapat ustaz, adakah ini wajar? Saya faham yang di sisi undang-undang Malaysia, Shiah itu salah. Tetapi adakah wajar untuk saudara-saudari Islam saya bertindak begini?

Jawapan

Waalaikumussalam.
Sememangnya tidak wajar dan tidak beretika, bahkan semua manusia tidak layak untuk dicaci, apatah lagi shiah adalah termasuk dalam sebahagian dari aliran Islam yang telah wujud sekian lama

No comments:

Post a Comment