Wednesday, August 21, 2013

MENYUCIKAN AIR MAZI

Soalan

Assalammualaikum Ustad , saya ingin tanya , setelah saya alami mimpi basah di atas katil , pada keesokan harinya perlukah saya membasuh kesuluruhan katil tersebut ? Bagaimanapun , tidak ada kesan air mani yang saya lihat dengan mata kasar saya atas tilam tersebut , ia hanya dalam seluar saya . Bagaimana jika ada air mazi yang terkena tilam dan saya tidak tahu bahawa air mazi terkena tilam , lalu saya biarkannya tanpa membasuh tilam tersebut . Adakah saya berdosa?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Kaedah fiqh,isalm itu mudah dan ia tidak menyusah/menyukarkan.Sekiranya tidak ada kesan yang nyata  berhubung  air mani @ mazi tersebut maka anda tidak perlulah menyucikannya.Andaikata anda was-was maka adalah lebih baik untuk anda  membersih dan menyucikan pada tempat yang trdapat kesan mazi tersebut.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment