Saturday, August 3, 2013

Waris Harta Diberi Semasa Hidup

Soalan

asalamualaikum....emak saya telah mewarisi rumahnya kepada saya..kemudian abg saya memaksa emak saya menukar nama rumah kepadanya...kerana terpaksa dan takut emak saya menyuruh saya menukar nama tanah rumah kepada abg saya...apakah hukum abg saya memaksa dan bolehkah diambil kembali setelah diserahkan....terimakasih

Jawapan

Ini adalah termasuk dalam pemberian masa hidup. Sepatutnya harta tersebut tidak ditukar semasa hidup dalam keadaan itu, sebab boleh menimbulkan ketidak adilan. Atau diletakakn dua nama, iaitu nama saudara dan abang bersama (Bahagian saudara dan abang adalah sama dalam faraid). Bahkan jika tidak ditukarkan maka dibiarkan sehingga ibu meninggal dan menjadi pusaka maka dibahagikan sama banyak antara anak lelaki,. dibuat di pejabat pusaka kecil. Ibu berhak mengambil balik harta yang diberikan itu dari segi hukum. Ini perlu rujuk juga kepada pejabat tanah. Jika abang mahu 100% ianya adalah satu kezaliman.

No comments:

Post a Comment