Thursday, December 22, 2011

Taubat Minum Arak

Soalan

slm.
sy ingin bertanya, sekiranya seseorang itu tahu bahawa hukum minum arak itu berdosa besar dimana ibadahnya tidak akan diterima Allah 40 hari , akan tetapi telah terlanjur kerana pengaruh kawan dan telah minum arak sebnyak 2 kali, seseorang itu telah insaf dan ingin bertaubat nasuha dan tidak akan ulangi lg , adakah solat dan ibadahnya akan diterima Allah selepas itu slpas bertaubat???? ataupun slpas 40 hari itu barulah diterima ibadah dan solatnya??


Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Terima kasih atas soalan tersebut. Semoga Allah melimpahkan hidayah yang berterusan kepada saudara/ ri dan mendekatkan diri kepada Allah swt. Seorang hamba apabila melakukan dosa tidak kira dosa besara atau kecil dan selepas itu dia bertaubat sebelum tiba ajalnya maka dosa sudah terhapus ibarat seorang bayi yang baru dilahirkan.
Yang dimaksudkan oleh saudara/ri amalan tidak diterima selama 40 hari ialah seorang hamba yang melakukan dosa dan dalama masa yang sama mendirikan solat. Hal seperti inilah yang dikatakan amalan tidak diterima oleh Allah.
Apabila saudara/ri sudah bertaubat dengan taubat nasuha tidak mahu mengulangi dosa minum arak maka amalan saudara akan diterima oleh Allah swt. Tanamkan di dalam hati untuk tidak mendekati sebarang dosa-dosa kecil ataupun dosa besar. Perbanyakkanlah amal ibadah kepada Allah agar segala amalan kita diterima oleh Allha swt.
Wallahua'lam

5 comments:

  1. terima kasih ustaz thanks so much

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingat masa sekolah menengah ada classmate kata dia tak boleh sembahyang kerana sebab minum setitik arak tak boleh sembahyang 40 Hari so sebab dia minum satu Jug tak boleh sembahyang bertahun (Astaghfirullah al azim).
      Depa gelak ketawa , saya diamkan sebab saya memang tak suka sibuk tetapi sekarang serba salah pula.
      Anyway Terima Kasih banyak atas penjelasan Ustaz.

      Delete