Tuesday, December 27, 2011

Mengenai Status Lafaz Taklik

Soalan

Salam,

pg td isteri sy buat bising krn sy tdk dpt memenuhi batinnya semalam.
Pd mulanya sy sbr dn sy diam dgn tingkah lakunya...dia telah mencabar kesabaran sy
dan pd ms itu berlaku pertengkaran antara sy dn isteri...sy dh maklum kpd dia
ubat yg dibeli tidak berkesan...dan sy tahu sy mengalami penyakit "cepat pancut".
Dlm keadan marah...dia ckp aku call mak ko dan saya balas
ko call mak aku aku ceraikan ko..adakah talak jatuh keatas isteri sy.

Jawapan

Talaq masih belum terjatuh lagi. kenyataan anda tersebut lebih berbentuk ugutan kepada dirinya supaya tidak melibatkan ibu anda di dalam kes yang sedang anda dan dirinya hadapi.
Ringkasnya, kenyataan anda; “ko call mak aku aku ceraikan ko..” adalah satu ugutan. Sekalipun isteri anda menelefon ibu anda, talaq masih belum terjatuh lagi sehinggalah anda melafazkan talaq ke atas dirinya barulah terjatuh talaq. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment