Tuesday, December 20, 2011

KINAYAH ATAU TIDAK?

Soalan

Assalammualaikum, saya ada kemusykilan tentang kinayah.melalui sms suami ada menyatakan dia merasakan tidak seperti suami org,dia rasa hubungan antara kami seperti adik beradik dan dia rasa kami makin jauh.dia tringin nak jadi suami mcm org lain.dia rasa sy xdulukan dia.dia kata dia jatuh no.2 dlm hidup saya xpernah rasa no.1.mcm mana ustaz/ustazah?itu dikira kinayah ke?syg sgt sygkan suami saya tapi sy xsedar kiranya saya ada buat silap.tlg lah saya....

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Terima kasih atas soalan tersebut. Lafaz cerai kinayah sekiranya diiringi niat suami ingin menceraikan isterinya maka talak akan jatuh. Walaubagaimanapun, sms yang dihantar oleh suami puan itu hanyalah luahan dia tidak mampu menjadi suami kepada puan kerana hubungan sudah semakin jauh, Oleh yang demikian, panel menasihatkan supaya saudari perbanyakkan bersabar dan pandai mengambil hati suami puan. mendahulukan suami dalam setiap permintaannya dan melayani suami dengan ikhlas dan penuh kasih sayang dapat mengembalikan semula hubungan baik antara puan dan suami puan. InsyaAllah, semoga dengan langkah pertama dari puan serta  diiringi dengan usaha hubungan puan dan suami bertambah bahagia. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment