Tuesday, December 27, 2011

Isteri Tak Dengar Cakap Suami

Soalan

salam...apakah hukumnya kalau isteri saya tak mengendahkan larangan saya untuk balik ke kampungnya? Apakah hukumnya juga isteri saya selalu lebihkan keluarga dan kawan2nya dari suaminya? Isteri saya tahu apa yang dia lakukan itu sebenarnya salah...tapi dia tetap buat jugak walaupun dah byk kali nasihat dan teguran saya berikan padanya dengan alasan dia tak buat apa2 salah pun...isteri saya ni juga lebih jagakan perasaan keluarga dan kwn2 dr perasaan suaminya sendiri...harap dpt membantu..wsalam.

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Terima kasih atas soalan tersebut.  Kewajipan seorang isteri adalah taat kepada perintah suami selagi mana perintah itu tidak bercanggah dengan hukum syarak. Saudara boleh menggunakan kaedah teguran yang berlemah lembut. Jika tidak berjaya gunakan cara yang lebih tegas namun tidak menyakitkan hati si isteri. Saudara juga boleh gunakan kaedah mendiamkan diri, tidak bertegur dengan isteri, sehingga si isteri dapat membaca tindakan saudara.
Walaubagaimanapun, dalam hal menegur isteri, suami perlu banyak bersabar dan berdoa agar hati isteri benar-benar terpaut dengan kasih sayang suami. dengan cara ini kasih sayang isteri hanyalah kepada si suaminya.
Menulis sedikit nota yang memaklumkan bahawa anda memerlukan sedikit perhatian dari isteri, mampu menyentuh hatinya. Kaedah teguran yang penuh kasih sayang InsyaAllah dapat mengeratkan hubungan kasih sayang sekeluarga

No comments:

Post a Comment