Thursday, December 15, 2011

Ganti Puasa Dan Fidyah

Soalan

Assalammualaikum,
Pada tahun ini (2011) isteri saya telah meninggalkan puasa sebanyak 8 hari kerana beliau sedang mengandung dan mengalami muntah-muntah yang agak teruk. Adakah saya perlu membayar fidyah bagi hari-hari yang isteri saya tidak berpuasa atau isteri saya cuma perlu mengantikan puasanya sahaja dan saya tidak perlu membayar fidyah ?
Terima Kasih.

Jawapan

Waalaikumussalam, oleh kerana puasa ramadan 1432/2011  baharu sahaja berlalu dan belumpun masuk puasa bagi tahun 1433/2012, maka dalam hal ini isteri anda cuma perlu mengganti/ kada  puasanya selama 8 hari sahaja.Tetapi dengan  satu syarat iaitu jangan tunggu berakhirnya puasa 1433/2012 yang akan datang.
Jika sudah berakhir puasa 1433/2012 maka pada masa itu isteri anda perlu membayar  fidyah (satu cupak) bagi setiap hari puasa yang ditinggalkan.Dalam waktu yang sama beliau perlu kada puasa yang ditinggalkan semasa mengandung iaitu  selama 8 hari.
Panel nasihatkan agar isteri anda lakukanlah kada puasa pada masa ia tidak mual/loya lagi bagi mengelakkan lupa.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment