Friday, December 16, 2011

Masalah Rumah Tangga

Soalan

assalamualaikum..bagaimana nak mengatasi sikap suami yg bersikap seperti bujang sedangkn dia sudah mempunyai tanggungjawap sebagai suami & bapa?? contohnye..kurang beri kasih sayang pada anak & isteri..masa banyak di habiskn bersama dengan rakan-rakan bujang yg lain.suami juga tidak berkerja & kurang memberi belanja seperti biasa..dia juga pernah memukul saya semasa dia geram..apa pandangan ustaz/ustazah?? apa yg perlu saya lakukan?? tolong lah saya..terima kasih

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Peranan suami amat besar di dalam sesebuah keluarga. Beliau adalah ketua di dalam institusi tersebut. sebagai seorang isteri, anda perlu menegur dirinya dengan penuh hikmah agar beliau tidak menjadi marah apabila sikap ego menguasai dirinya.
Antara cara yang boleh anda ambil adalah dengan memberitahu dirinya tentang situasi atau keadaan dirinya yang semakin tidak memberi ruang untuk isteri dan anak-anak. Semasa berbual dengannya, cuba cari jalan atau peluang untuk membincangkan tentang persoalan tersebut. dalam hal ini, anda perlu bijak menggunakan kata-kata. Ibarat menarik rambut di dalam tepung.
Jika tidak berpeluang atau tidak sanggup untuk berbicara dengannya mengenai isu tersebut, cuba anda cari buku atau kitab yang ada membicarakan tentang rumah tangga yang harmoni dan bahagia, peranan suami di dalam keluarga, balasan mereka yang tidak menjalankan amanah atau sebagainya dan letakkanlah buku tersebut di ruang tamu atau di tempat yang difikirkan sesuai supaya suami dapat melihatnya.
Jika tidak berkesan juga, Panel mencadangkan supaya anda pergi bertemu dengan pegawai kaunseling keluarga di Pejabat Agama Daerah yang berdekatan. Minta nasihat daripada mereka dan cara untuk mengatasinya.
Bersabarlah di dalam ujian ini. mungkin sesuatu yang kita fikirkan berat dan susah adalah bebanan buat kita, tetapi berkemungkinan sebenarnya ia adalah yang terbaik buat diri kita yang telah ditentukan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Firman Allah, maksudnya:
"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu),  sedang  kamu  tidak mengetahuinya".
(Surah al-Baqarah: 216)

Dari itu, bersabarlah dan perbanyakan berdoa kepadaNya. Semoga kebahagiaan akan menjadi milik anda. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment