Thursday, December 22, 2011

Hukum Duit Hiburan Mengerjakan Haji/Umrah

Soalan

Assalamualaikum Ustaz,

Apakah hukum artis menggunakan dari duit dari Hiburan mereka untuk mengerjakan haji / umrah?

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Terima kasih atas soalan tersebut. Apabila ingin mengerjakan sebarang amal ibadah maka perkara yang penting adalah hati yang ikhlas. Walaubagaimanapun perbuatan dengan niat yang suci dan ikhlas perlu juga diukur. Contoh yang ingin dibawa oleh panel ialah, apabila seorang lelaki yang ingin berkahwin dengan pasangannya namun mendapat tentangan dari pihak ibu bapa maka kaedah yang digunakan adalah merogol pasangannya agar wanita itu mengandung dan dengan cara sebegini keluarga tersebut akan mengizunkan perkahwinan. Jika dilihat seolah-olah niatnya ikhlas untuk memperisterikan namun cara itu adlaah salah dan berdosa.
Seperti juga kes mengerjakan haji dan umrah. Hal perbelanjaan perlulah dari sumber yang halal agar ibadah yang dilakuakn itu diterima oleh Allah swt. Tidak kira samada ada dia seorang artis atau tidak, jika diizin oleh Allah apabila pulang dari mengerjakan haji dan dia sudah berubah kearah kebaikan maka itu yang diharapkan dan didoakan.
"Sesiapa yang menunaikan haji, kemudian tidak melakukan maksiat/dosa dan tidak fasiq, kemudian dia kembali seolah-olah seperti bayi yang dilahirkan oleh ibunya (suci tanpa dosa)."
Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment