Wednesday, December 28, 2011

ANAK YANG SOLEH

Soalan

apakah maksud anak yang soleh yang mendoakan kedua ibubapanya ketika mereka sudah tiada?adakah anak kandung sendiri?Bagaimana pula dengan mereka yang tidak mempunyai zuriat dan tidak pula mengambil anak angkat?

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Terima kasih atas soalan tersebut. Islam sangat menganjurkan umatnya berkahwin, dengan cara ini pasangan akan dikurniakan anak. Melalui didikan yang sempurna anak itu akan menjadi anak yang soleh dan taat kepada kedua ibu bapanya. Selepas kematian hamba Allah terputuslah segala perkara dan yang tinggal hanyalah tiga perkara iaitu, sadakah jariah, ilmu yang ditinggalkan dan juga anak yang soleh yang mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapanya. Bagi yang tidak mempunyai anak atau zuriat sendiri, maka yang ada cumalah sadakah jariah dan juga ilmu yang ditinggalkannya.
Yang dimaksudkan anak adalah zuriat dari keturunan sendiri dan  tidak termasuk anak angkat. Islam itu tersangat indah, bagi yang ajalnya tiba sebelum dia berkahwin, maka baginya yang tinggal adalah seperti yang dinyatakan iaitu,  sadakah jariah ( pemberian ) dan juga ilmu yang ditinggalkan kepada sesiapa pun. Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment