Thursday, December 15, 2011

Wajibkah Menyimpan Janggut?

Soalan

Assalamualaikum tuan.Seperti yang saya fahami berjanggut adalah termasuk dalam sunah rasullullah saw. Persoalannya disini,sempurnakah islam seseorang itu jika tidak mengikut sunah tersebut?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Menyimpan janggut bukanlah satu perkara yang diwajibkan di dalam Islam. ia hanyalah salah satu daripada Sunnah Nabi Sallallahu 'Alaihi Wassalam.
Walaupun begitu, bagi mereka yang tidak menyimpannya tetapi tidak menolak ia sebagai Sunnah Nabi Sallallahu 'Alaihi Wassalam, maka dirinya masih diakui oleh nabi sebagai umatnya. Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam, maksudnya:
"Barangsiapa yang tidak suka dengan sunnahku maka dia bukan dari umatku".
(Hadith Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Oleh yang demikian, bagi mereka yang tidak menerima dan mempersoalkan tentang sunnahnya menyimpan janggut sahaja yang tidak diakui oleh Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam sebagai umatnya. Dari itu, bersamalah kita cuba untuk mengikuti Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam dalam semua perkara termasuklah di dalam menyimpan janggut ini. semoga kita beroleh keberkatan daripada pengamalan sunnah-Sunnah Nabi Sallallahu 'Alaihi Wassalam. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment