Thursday, December 15, 2011

Kemusykilan Tentang Ibadah Korban Dan Akikah

Soalan

Saya raya haji thn ini saya telah membuat ibadah korban utk saya & suami manakala utk 3 anak saya melakukan akikah, boleh ke 1 lembu dibuat sekali KORBAN & AKIKAH? tapi bila saya tanya pd org yg sembelih lembu, dia tidak membenarkan kerana raya haji hanya untuk korban saja. saya tidak pernah membuat akikah untuk 3 org anak saya, bagaimana ustaz? saya kena melakukan akikah utk 3 og anak ke? blh ke 1 lembu saya membuat akikah utk 3 org anak saya iaitu 2 lelaki dan 1 perempuan?? tolonglah... bgtahu

Jawapan

Dalam perkara ini, menurut pendapat daripada Mazhab Al-Syafi'i, ibadat Aqiqah adalah sama seperti ibadat Korban (boleh berkongsi seekor lembu untuk 7 orang). Oleh itu, Seekor lembu boleh dikongsi untuk membuat Korban dan Aqiqah. (seorang 1 bahagian).
Walau bagaimanapun, apa yang membezakan kedua ibadat ini adalah pada niat sembelihan haiwan tersebut dan juga di dalam cara pengagihan daging sembelihan tersebut.
Bagi daging Korban, ia perlu disedekahkan dalam keadaan yang masih mentah lagi. manakala bagi daging Aqiqah pula, sunat dimasak terlebih dahulu sebelum diagih-agihkan kepada mereka yang berhak menerimanya.
Mengenai melakukan Aqiqah pada hari Nahar, tidak ada larangan atau tegahan daripada agama mengenainya. Malah, jika pada hari tersebut adalah hari ketujuh kelahiran bayi tersebut, maka adalah disunatkan bagi wali/penjaganya untuk melakukan Aqiqah bagi dirinya. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment