Wednesday, July 4, 2012

Puasa Ganti Dan Fidyah

Soalan

pada tahun 2010 saya tidak sempat ganti puasa 3 hari. pada tahun 2011 saya tidak dapat berpuasa kerana takut mudarat kepada kandungan. pada tahun ini juga saya tidak sempat untuk menggantikan puasa kerana takut kurang susu. saya ingin mengetahui berapakah jumlah hari yang perlu diganti dan berapa kadar bayaran fidyah. bagaimana kadar pengiraannya. terima kasih.

Jawapan

Waalaikumussalam,
Menurut para sarjana dan ahli fekah merumuskan perkara berkaitan puasa yang tertinggal pada bulan ramadan wajib diganti dengan kadar segera.Jika tidak diganti sehingga melangkaui bulan ramadan berikutnya anda dikenakan fidyah di samping mengganti puasa yang tertinggal.
Sebagai contoh panel gunakan masaalah yang puan kemukakan,
1.Tahun 2010 tidak sempat ganti 3 hari
2.Tahun 2011 tidak sempat puasa 30 hari
Puasa yang patut puan ganti jumlahnya ialah 33 hari.Jumlah puasa yang tertinggal ia tidak akan digandakan walau sampai  10 tahun puan tidak kadak.Cuma yang berganda ialah fidyah.
Setiap 1 hari puasa yang tertinggal dibayar fidyah 1 cupak apabila ia melangkaui tahun berikut,contoh pengiraan seperti berikut:
1.Tahun 2010 tertinggal 3 hari jika belum sempat bayar sehingga masuk puasa pada tahun 2011 anda kENA BAYAR 3 cupak.Jika masuk puasa tahun 2012,TETAPI MASIH BELUM BAYAR FIDYAH,puan kena bayar 6 cupak.
2.Puasa tahun 2011 berjumlah 30 hari, jika belum sempat kadak  sehingga masuk puasa tahun 2012 anda tetap dikenakan bayar fidyah sebanyak  30 cupak.
Untuk pengetahuan anda pengiraan dan pembayaran fidyah  boleh puan lakukan di mana-mana pejabat zakat di tempat anda tinggal.Kadarnya adalah bergantung kepada ketetapan pihak berkuasa agama di negeri puan.Panel nasihatkan agar anda segera membayar fidyah demi mengelakkan ia berganda saban tahun.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment