Thursday, July 5, 2012

Cara Kiraan Fidyah Dan Puasa

Soalan

Assalamualaikum ustaz...
Saya telah meninggalkan puasa sebanyak 6 hari pada tahun 1984 dan tidak pernah menggantikannya. Pada tahun 1999 saya telah menggantikan puasa sebanyak 6 hari. Selepas itu saya tiada menggantinya semula. Pada tahun 2003, 2005, 2006, 2010 saya berpuasa penuh sebulan kerana hamil. Dan saya baru menggantikan puasa saya pada tahun ini (2012) sebanyak 6 hari. Jadi berapakah kiraan fidyah saya dan puasa yang wajib saya qada' semula

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah ini, anda hanya perlu mengqadha’ puasa Ramadhan mengikut bilangan hari yang telah anda tinggalkan.
Namun begitu, mengenai jumlah bayaran fidyah yang perlu dijelaskan, anda diminta merujuk perkara ini kepada pihak Baitulmal yang terdekat dengan anda dan bayaran tersebut juga boleh dijelaskan di sini. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment