Wednesday, July 4, 2012

Solat Ketika Demam,batuk,selesema

Soalan

As Salam,sy demam sudah 2hr.mslh waktu maghrib td tiba2 batuk sy menjadi2 ketika sy membaca surah dlm solat.sy cuba menahan batuk tp xterdaya.sy berhenti solat krn sy telah telan kahak itu.kemudian sy ulang semula solat sy.keadaan sama tetap berlaku.tp kali ini sy teruskan.dlm masa solat sy itu berkali2 sy batuk dan berkali2 juga sy menelan kahak.adakah dlm keadaan ini dimaafkan.sy rasa nak ludah sj kebwh tp rasa agak kurang sopanla pula.2)ms takbir adakah tapak tgn selari dgn tgn@melengkuk blkg

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         Menelan kahak di dalam solat akan membatalkan solat. Ia dikira sebagai menelan sesuatu (seperti makan). Oleh itu, bagi mereka yang sedang demam/batuk/selesema dianjurkan supaya membawa bersama sapu tangan dan letakkannya di tempat yang mudah untuk dicapai oleh tangan.
Apabila batuk dan ada kahak di dalam mulut/hingus meleleh daripada hidung keluarkan kahak tersebut sehingga ke atas bibir dan sapu dengan sapu tangan/kesat hingus tersebut menggunakan sapu tangan. Hal ini dapat mengelakkan anda daripada menelan kahak dan hingus tersebut.

2.         Semasa melakukan takbir di dalam solat, anda perlu pastikan tapak tangan berada dalam keadaan lurus dengan bahagian tapaknya dihadapkan ke arah Qiblat. Ringkasnya, tapak tangan tidak dilengkungkan ataupun dihadapkan ke arah yang lain selain daripada menghadap Qiblat. Selain itu, pastikan juga hujung ibu jari tangan anda berada di bawah cuping telinga semasa melakukan takbir. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment