Wednesday, July 4, 2012

Solat Istikharah

Soalan

Assalammualaikum...saya ingin meminta panduan cara melakukan istikharah dengan betul..saya telah bertunang tetapi banyak masalah berlaku...saya kurang yakin dengan hubungan sekarang. Bagaimana cara ingin melakukan solat istikharah dengan betul..Saya kurang yakin cara melakukannya..Minta tunjuk ajar Ustaz/ustazah..

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Cara melakukan solat Istiharah adalah seperti berikut:
1.         Niat – “Sahaja aku solat sunat Istiharah dua raka’at kerana Allah Ta'ala”
2.         Selepas membaca Surah Al-Fatihah (raka’at pertama), baca Surah Al-Insyirah (surah ke-94).
3.         Selepas baca Surah Al-Fatihah bagi raka’at kedua, baca Surah Al-Ikhlas (surah ke-112)
4.         Dalam sujud yang terakhir, baca ayat dari Surah Al-Vaqarah 32 sebanyak 11 kali, kemudian mohonlah petunjuk dari Allah mengenai apa yang dihajati.

- sebaiknya solat ini dilakukan selepas sepertiga malam (selepas pukul 12 tengah malam).
- selepas selesai bersolat, elakkan daripada bercakap/berbual mengenai hal-hal yang tidak perlu.
- isi masa tersebut dengan membaca al-Quran, berzikir atau terus tidur.
- Petunjuk tidak semestinya melalui mimpi. Ia boleh juga melalui ketenangan hati di dalam membuat pilihan atau keyakinan diri yang lebih terhadap sesuatu yang selama ini menjadi kesamaran.

Perlu diingatkan, mengerjakan solat ini adalah tidak cukup jika hanya melakukannya Cuma satu kali sahaja, lakukanlah  7 kali berturut-turut pada setiap malam (satu malam satu kali solat).
Semoga anda beroleh petunjuk darinya. Wallahu ‘alam.

No comments:

Post a Comment