Thursday, July 5, 2012

Adakah Tanpa Ain Warna Rasa Sudah Cukup Membuktikan Ianya Bkn Najis W/pun Sbnrnya Bernajis

Soalan

sy rs sy kurang fhm ttg konsep yg dikatakan najis.kdg2 sy rs ya Allah knpla seksa sgt berkaitan dgn najis ini t'utama sekali bila sy berhdpn dgn mslh yg sy pun xtau nak katakan najis@x sehingga jd pergaduhan.sy juga takut melampaui batas.cthnya kanak2 main diluar rumah.kdg2 xpakai kasut.tahu2 sjla diluar rumah mcm2 ada.maybe bekas kucing kencing kita xperasan tahi cicak/burung.budak manala tahu apa.then masuk rumah.tidakkah lantai rumah bernajis.hrpan jakim dpt memberi penerangan yg lebih mendlm

Jawapan

Segala yang puan timbulkan itu termasuk dalam najis yang dimafkan oleh syarak. dalam keadaan yang di atas bukannya tak ada najis, mungkin najis ada tetapi ianya di maafkan selama mana tidak ada ain, bau atau rasa (atau warna bagi najis yang ada warna, ada warna ertinya ada ain).
Islam adalah agama yang mudah dan tidak menyushkan sebagaimana dalil syarak yang banyak. kita juga perlu bezakan antara najis dan kotor. Seperti Selut, dan hitam tanah yang melekat pada anak-anak adalah kotor tetapi ianya tidak najis. bahkan sah solat dalam keadaan kotor tersebut begitu juga baju yang berpeluh atau yang dua tiga hari tak dibasuh semuanya kotor tetapi tak najis.

No comments:

Post a Comment