Saturday, September 21, 2013

Menjalankan Pernikahan

Soalan

Boleh atau tidak bapa kepada perempuan menikahkan anaknya dengan pengantin lelaki di saksikan dua orang saksi tanpa kadi..

Jawapan

Waalaikumusalam,
Setiap negara termasuk Malaysia mempunyai undang-undang dan peraturana,kedua-dua ini disediakan bertujuan untuk  kemudahan dari segi urusan pentadbiran dan kemaskini rekod pernikahan.
Mengikut hukum memang sah,tetapi menyalahi pihak berkuasa agama.Ini kerana kadi memang dilantik khusus untuk menguruskan sebarang pernikahan dan merekodkan butiran berkaitan pernikahan termasuk mengisi borangbyang dijadikan asas dokumen.Ini bagi memudahkan untuk proses kad nikah dan hal-hal yang berkaitan dengannya.
Justeru panel syorkan agar anda ikut prosedur yang  telah dilaksanakan oleh pihak berkuasa agama di negara ini demi untuk  kebaikan bersama.Wallahu a'lam

1 comment:

  1. Assalammualikum ustaz sye mahu bertanya kpda ustaz laa..ape hukum bila kita ambil tunang orang?

    Situasi saye telah menyuruh kedua orang tua sye pergi merisik seorang perempuan yg sye hendak memperisteri kn..akan trtapi dlm masa yg sama dia brubah hati tapi dia tidak mengatakan apa2 pon time tu..bila kami mahu mencari barang khwin dia pula memutus kn untuk pergi nikah dgan orang lain..ape hukum nya ustaz.

    ReplyDelete