Saturday, September 21, 2013

Soalan Lafaz Cerai Ketika Sedang Sakit Hati

Soalan

Assalamualaikum ustaz... saya ada soalan. saya dh berkahwin dan pkhwinan kami baru sahaj mencecah 6 bln.... pernah seketika dulu saya minta dilepaskan tetapi suami tidak setuju...Baru-baru ni kami sering bergaduh....Sehingga suami melafazkan kata-kata " abg lepaskan syg".... Soalan saya jika suami malafazkan kata-kata " abg lepaskan syg, kita buat haluan sendiri, pergilah mane-mane syg nak pergi " dalam keadaan sedang sakit hati, dan berniat untuk menceraikan saya. adakah boleh jatuh talak..?

Jawapan

Waalaikumussalam.
Kata-kata sedemikian ialah bentuk lafaz cerai secara kinayah (sindiran) dan ia bergantung kepada niat seseorang itu dengan erti kata jika ia berniat untuk menceraikan isterinya maka jatuh talak sekalipun dalam keadaan sakit hati/marah.

No comments:

Post a Comment