Soalan
assalamualaikum.. bolehkan seorang wanita yang didatangi haid membaca
surah al fatihah? kawan saya memberitahu bahawa jika baca al fatihah
dengan niat untuk menuntut ilmu tidak mengapa.
Jawapan
1.
Telah ijmak (sepakat) para ulamak bahawa wanita yang dalam haid dan
nifas diharamkan mengerjakan solat dan juga puasa (termasuk puasa
Ramadhan). Puasa Ramadhan wajib diqadha, adapun solat tidak perlu
diqadha. Dalil larangan solat dan puasa tersebut ialah hadis Dari Abu
Sa’id al-Khudri r.a. yang menceritakan; Nabi s.a.w. telah bertanya kaum
wanita; “Bukankah kesaksian seorang wanita sama seperti separuh
kesaksian seorang lelaki?”. Mereka menjawab; “Ya”. Baginda lalu berkata;
“Itu tanda kurangnya akal wanita”. Baginda bertanya lagi; “Bukankah
jika kamu kedatangan haid, kamu tidak boleh mengerjakan solat dan
berpuasa?”. Mereka menjawab; “Ya”. Baginda lantas berkata; “Itu tanda
kurangnya agama wanita” (HR Imam al-Bukhari dari Abu Sa’id al-Khudri
r.a.).
2. Adapun hukum membaca al-Quran, terdapat khilaf di kalangan ulamak seperti berikut;
A) Menurut Jumhur ulamak (yakni pandangan teramai ulamak termasuk
Imam-Imam mazhab empat); Diharamkan ke atas orang yang berhadas besar
membaca al-Quran dengan lidahnya sekalipun satu ayat. Mereka berdalilkan
hadis dari Ibnu Umar yang menceritakan Rasulullah bersabda;”Janganlah
wanita dalam haid dan orang yang berjunub membaca sesuatupun dari
al-Quran” (HR Imam at-Tirmizi dan Ibnu Majah). Berdalilkan hadis ini,
jumhur ulamak memutuskan; orang-orang yang berada dalam haid dan junub
dilarang membaca al-Quran dengan lidah. Adapun membaca dengan hati
(tanpa menggerakkan lidah), diharuskan.
B) Imam Malik berpandangan; Diharuskan wanita dalam haid dan nifas
membaca al-Quran dari ayat-ayat yang dihafalnya jika dibimbangi takut
hilang dari ingatannya jika tidak dibaca sepanjang tempoh haid atau
nifasnya. Namun, orang berjunub dilarang sama sekali membaca al-Quran.
C) Terdapat ulamak-ulamak yang menganggahi pandangan jumhur ulamak di
atas iaitulah Imam Daud az-Dzahiri, Imam Ibnu Hazm, Imam Ibnu Taimiyyah
dan beberapa lagi. Menurut mereka; harus bagi orang berjunub dan begitu
juga wanita yang kedatangan haid membaca al-Quran keseluruhannya. Di
kalangan Salaf, pendapat ini ada diriwayatkan dari Ibnu ‘Abbas dan juga
Ibnu al-Musayyab. Dalil mereka ialah hadis dari Saidatina ‘Aisyah r.a.
yang menceritakan; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. sentiasa berzikir kepada
Allah pada setiap ketika/masanya” (HR Imam Muslim) dan membaca al-Quran
termasuk di dalam pengertian zikir. Adapun hadis yang dijadikan dalil
oleh jumhur tadi, hadis tersebut adalah dhaif mengikut penilaian
ulamak-ulamak hadis.
3. Mengenai zikir dan doa, tidak ada nas (dalil dari al-Quran atau
as-Sunah) yang melarang wanita yang kedatangan haid dan nifas dari
melakukannya. Oleh itu, ia kekal sebagai harus (tidak dilarang). Dalam
kaedah Fiqh ada dinyatakan “Sesuatu itu kekal dalam hukum asalnya selagi
tidak ada dalil yang mengubahnya atau mengecualikannya dari hukum
asal”.
Dari keterangan di atas, kita dapat melihat bahawa ruang untuk wanita
dalam haid dan nifas beribadah adalah luas seluas ruang doa dan zikir
itu sendiri walaupun mereka tidak dibolehkan solat, puasa dan membaca
al-Quran (mengikut pandangan jumhur tadi). Berikut kita senaraikan
dengan terperinci ibadah-ibadah yang boleh dilakukan oleh wanita-wanita
yang berada dalam haid dan nifas;
1. Berdoa dengan apa sahaja doa termasuk dari al-Quran
2. Beristighfar; termasuk istighfar dari al-Quran
3. Berzikir; sama ada bertahlil, bertahmid, bertasbih dan sebagainya.
4. Berselawat kepada Nabi
5. Mendengar bacaan al-Quran
6. Menghadiri/mendengar majlis ilmu (yang diadakan di tempat lain selain masjid)
7. Mengulang hafalan al-Quran (mengikut pandangan Imam Malik tadi)
8. Membaca buku-buku agama termasuk kitab-kitab hadis
9. Bersedekah
10. Membuat kebajikan kepada orang lain
Bagi doa, istighfar dan zikir yang diambil dari al-Quran hendaklah
dibaca dengan niat untuk berdoa, berzikir dan beristighfar, bukan dengan
niat membaca al-Quran.
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment