Soalan
Assalammualaikum, sewaktu sekolah dahulu ustazah saya pernah memberitahu
bahawa tidak elok melukis potret atau kartun yang berupa manusia. jadi
saya mahu tahu sejauh mana kebenaran pernyataan ini dan mengapa ia
tidak dibenarkan dalam islam. ustazah saya juga memberitahu bahawa
sekiranya kita melukis potret atau kartun tersebut, kelak di akhirat ia
akan meminta nyawa daripada kita..betul ke?
Jawapan
Dalam
buku tersebut meriwayatkan oleh Muslim, Sabda Nabi berbunyi,
“Sesungguhnya orang yang paling berat siksaannya nanti di hari khiamat
ialah orang-orang yang menggambar”.
Apabila baca sahaja maksud hadis tersebut berdebar hati kita…. Namun
dalam rumusan Syekh Yusuf Qardhawi seterusnya menyatakan, Imam Thabari
berkata: “Yang dimaksudkan dalam hadis itu ialah orang-orang yang
membuat gambar sesuatu yang akan disembah selain dari Allah, sedangkan
pelukis tersebut mengetahui dan sengaja. Pelukis itu Kufur. Menurut
Yusuf Qardhawi, sekiranya tidak sengaja atau tidak dari golongan
demikian, ianya adalah berdosa.
Dalam Islam apabila menentukan sesuatu hal yang tidak dapat
dirungkaikan dalam keadaan semasa, apatah lagi apabila selepas kewafatan
Rasullulah saw maka segala hukum-hakam akan ditentukan berlandaskan Al
Quran, Hadis, Qias dan Ulamak. Dalam kupasan kitab Yusuf Qardhawi,
beliau banyak mengambil Hadis-hadis menjadi sandaran hukum melukis dan
mengambar. Beliau menyatakan hukum yang nyata Haram ialah melukis Gambar
Tuhan, para Nabi, Malaikat. Sedangkan melukis gambar tokoh-tokoh
seperti Raja dan pemimpin tahap tidak haram, namun masih berdosa kerana
gambar itu dalam bentuk bernyawa dan boleh dijadikan bahan kekaguman
orang ramai. Tetapi sekiranya pelukis melukis orang yang khafir, zalim
dan fasik maka hukumnya adalam haram.
Dalam huraian Yusuf Qardhwi, beliau menyatakan melukis gambar-gambar
makluk tidak bernyawa seperti tumbuh-tumbuhan, suasana laut, gunung,
matahari dan bulan maka ianya tidak bertentangan dengan Islam dan tidak
berdosa.
Beberapa hadis sahih diperkuatkan oleh Yusuf Qardhawi berkaitan gambar-gambar antaranya;
“Dari Bisir bin Said dari Zaid bin Khilid dari Abu Talhah sahabat Nabi, bahawa Rasullulah saw bersabda bermaksud’ Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk rumah yang di dalamnya ada gambar”. Diperkuatkan kenyataan lain antaranya yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Aisyah: ” Saya membunyai tabir padanya ada gambar burung, sedang setiap orang yang masuk akan menghadapnya (akan melihatnya), kemudian Nabi berkata kepadaku: Pindahkanlah ini, kerana setiap saya masuk dan melihatnya maka saya ingat dunia”,. Kenyataan ini bermaksud Rasulullah saw tidak suka gambar yang terpapar pada langsir tersebut. Namun beliau tidak pula menyuruh membuang gambar itu.
“Dari Bisir bin Said dari Zaid bin Khilid dari Abu Talhah sahabat Nabi, bahawa Rasullulah saw bersabda bermaksud’ Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk rumah yang di dalamnya ada gambar”. Diperkuatkan kenyataan lain antaranya yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Aisyah: ” Saya membunyai tabir padanya ada gambar burung, sedang setiap orang yang masuk akan menghadapnya (akan melihatnya), kemudian Nabi berkata kepadaku: Pindahkanlah ini, kerana setiap saya masuk dan melihatnya maka saya ingat dunia”,. Kenyataan ini bermaksud Rasulullah saw tidak suka gambar yang terpapar pada langsir tersebut. Namun beliau tidak pula menyuruh membuang gambar itu.
Gambar yang terlarang menurut Yusuf Qardhawi ialah, “Bahawa gambar yang
dilarang itu hanyalah yang ada bayangannya, adapun yang tidak ada
bayangannya tidak mengapa” merujuk kitab Syarah Muslim. Paling ketara
ialah membuat karya-karya 3 Dimensi (berjisim) dengan tema berkaitan
benda yang bernyawa (hidup) seperti arca figuratif.
Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah dalam salah satu riyawat Bukhari
dan Muslim berbunyi, “Sesungguhnya Aisyah membeli bantal yang ada
gambar-gambar, maka setelah Nabi melihatnya ia berdiri di depan pintu,
tidak mahu masuk. Setelah Aisyah melihat ada tanda kemarahan di wajah
Nabi, maka Aisyah bertanya: Apakah saya harus bertaubat kepada Allah dan
RasulNya; apa salah saya? Jawab Nabi: Mengapa bantal itu begitu macam?
Jawab Aisyah: Saya beli bantal ini untuk engkau pakai duduk dan dipakai
bantal. Maka jawab Rasulullah pula: Yang membuat gambar-gambar ini nanti
akan disiksa, dan akan dikatakan kepada meraka: Hidupkanlah apa yang
kamu buat itu. Lantas Nabi melanjutkan permbicaraanyaNya: Sesungguhnya
rumah yang ada gambar tidak akan dimasuki malaikat. Dan Imam Muslim
menambah lagi dalam satu riwayat Aisyah menyatakan: Kemudian bantal itu
saya jadikan dua biji untuk bersandar, dimana Nabi biasa bersandar
dengan dua sandaran tersebut di rumah. Yakni Aisyah membelah bantal
tersebut dan dipakai untuk dua sandaran”.
Kesimpulan, Yusuf Qardhawi merumuskan dengan menyatakan: … kemungkinan
yang nampak pada hadis-hadis yang berkenaan dengan masalah gambar dan
pelukisnya, iaiatu bahawa Rasulullah saw memperkeras persoalan ini apa
masa pertama dari kerasulnyanya, di mana waktu itu kaum muslimin baru
saja meninggalkan syirik dan menyambah berhala serta mengagung-agungkan
patung. Tetapi setelah aqidah tauhid itu mendalam ke dalam jiwa dan
akar-akarnya telah menusuk dalam hati dan fikiran, maka beliau memberi
perkenan dalam hal gambar yang tidak berjasad, yang hanya sekadar ukiran
dan lukisan. Yusuf Qardhawi memberi hujah, kalau Rasulullah swa tidak
suka pada langsir tentu beliau mengharamkan terus, namun tidak begitu.
Bagaimanakah kalau kiata mempunyai buku bergambar untuk kanak-kanak
ReplyDelete