Tuesday, April 24, 2012

Simpan Susu Dalam Peti Sejuk

Soalan

Assalamualaikum. Saya merancang untuk mengambil anak angkat perempuan pada tahun 2013.Tetapi saya tidak boleh menyusukan anak.Menantu tiri saya sedang menyusukan anaknya sekarang 2012. Seandainya susu itu tidak basi bolehkah saya menyimpan susu menantu tiri (di dalam peti sejuk beku) tersebut dengan kadar 5 kali susuan sehingga tahun hadapan untuk disusukan kepada bayi angkat saya? Menantu saya telah pun menyusukan anak angkat lelaki saya.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Anda boleh berbuat demikian dan anak angkat anda akan menjadi cucu susuan kepada anda (sama seperti anak lelaki yang disusukan olehnya).
Walau bagaimanapun, anda perlu pastikan susu yang disimpan masih di dalam keadaan yang baik sebelum diberikan kepada bayi tersebut. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment