Thursday, February 16, 2012

Boleh Kah Menggunakan Duit Dari Komisyen Atau Bonus Tahunan?

Soalan

Assalamualaikum wbt...tuan/puan

saya belum diakikahkan oleh org tua saya...jika saya hendak mengakikahkan untuk diri saya sendiri, bolehkah saya menggunakan duit daripada komisyen ataupun duit bonus tahunan bekerja untuk membeli kambing akikah?

terima kasih atas bantuan...

Jawapan

Waalaikumussalam, akikah ialah menyembelih binatang berkaki empat untuk melahirkan kesyukuran kerana dikurniakan anak.Hukumnya adalah sunat muakkad (yang sangat-sangat dituntut).Ia menjadi tanggungjawab kepada kedua ibubapa yang berkemampuan dari segi kewangan.Masanya ialah pada hari ke 7,jika tidak dapat pada hari ke 14,jika tidak mampu pada hari ke 21 dan begitulah seterusnya sehinggalah anak tersebut baligh.
Pada hari ketujuh kebiasaanya anak tersebut diberi nama,ditahnik,dicukur rambut dan ditimbang serta dinilai dengan matawang perak dan disedekahkan wang tersebut kepada fakir miskin dan diakikahkan.
Apabila anak telah sampai umur baligh ketika itu tuntutan tersebut bukan lagi menjadi tanggungjawab ibu bapa   tetapi tanggungjawab itu  telah berpindah kepada anak.
Berbalik kepada soalan yang diajukan, anda boleh menggunakan duit yang diperolehi hasil daripada komisyen dan bonus untuk membuat akikah bagi diri sendiri.Perbuatan itu dibolehkan dan sah.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment