Thursday, February 16, 2012

Berdosakah Menyedekahkan Baju Tidak Menutup Aurat Kepada Orang Bukan Muslim

Soalan
Adakalanya pakaian di dalam simpanan saya terlalu banyak. Saya sering menyedekahkan pakaian yang tidak menutup aurat (yang saya pakai di rumah) kepada orang bukan muslim. Alasan saya berbuat demikian adalah untuk mengelakkan saya menanggung dosa jika wanita muslim memakai pakaian tidak menutup aurat tersebut di khalayak ramai.

Apakah hukum saya menyedekahkan pakaian tidak menutup aurat tersebut kepada orang bukan muslim?

Jawapan

Wa'alaikumusSalam Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh.
Saudari yang dirahmati Allah s.w.t.,
1. Asasnya, harus hukumnya saudari menderma kepada orang bukan Islam. Namun demikian, adalah lebih afdhal/ lebih utama saudari bersedekah kepada kaum kerabat terdekat yang sedang memerlukan sebelum diberi kepada orang lain.
2. Sebaik-baiknya, saudari menyedekahkan pakaian tersebut kepada orang yang benar-benar sedang memerlukan kepada bantuan tersebut.
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment