Tuesday, February 21, 2012

Suami Tidak Mahu Mengauli Isteri Lebih Dari Setahun

Soalan

As Salam..soalan sy, blhkah sy mohon cerai drpd suami jika suami langsung tidak mahu mengauli sy selama setahun lebih ats sbb penat dan faktor usia sedangkan suami baru berumur 33 thn sedangkan sy inginkan anak.Bila sy mohon cerai,suami sampai mati x mahu melepaskan sy.Kami tlh bkawin 5 thn.Kalu suami xmahu anak,buat apa sy kawin,lbh baik sy sendiri,confirm sy xdpt anak.usia sy sendiri makin byk,sy pun xtau sama ada sy mampu ada zuriat sendiri pun xtau.mohon khidmat nasihat.terima kasih

Jawapan

Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Dalam kes ini sebenarnya suami anda telah melanggar ta’liq yang pernah dilafazkan dahulu (sebaik sahaja selesai majlis aqad nikah dengan anda). Terdapat beberapa perkara yang telah dita’liqkan oleh semua suami di negara ini. Berikut adalah antara perkara yang dita’liqkan oleh suami anda:
1.         suami tidak melayani isteri (muasarah) selama 4 bulan Qamariah atau lebih.
2.         Suami tidak memberi nafkah zahir selama 4 bulan Qamariah atau lebih dan isteri tidak dihukumkan sebagai nusyuz oleh mana-mana Mahkamah Syariah.
3.         Suami tidak memukul, menyakiti isteri.

Oleh yang demikian, jika suami anda sudah tidak menggauli anda selama satu tahun, ini bermakna ia sudah melebihi tempoh ta’liq yang dibuat.
Dari itu, anda berhak untuk membuat tuntutan ta’liq tersebut dengan membuat aduan di Mahkamah Syariah yang berhampiran dan membuat pembayaran sebanyak RM 1/RM 10 (bagi Wilayah Persekutuan) kepada hakim.
Apabila anda telah membuat aduan dan membuat bayaran tersebut, pihak mahkamah berhak untuk menceraikan anda dengan talak satu.
Oleh yang demikian, anda dicadangkan supaya membuat aduan tersebut dan sebelum itu mintalah nasihat daripada pegawai kaunselor yang bertugas di Unit Runding Cara Keluarga yang terdapat di Pejabat Agama Daerah yang berdekatan.
Semoga dengan jawapan ini dapat meringankan bebanan masalah yang sedang anda hadapi. Ingatlah, hidup ini penuh dengan ujian dan cabaran. Banyakan bersabar dan berdoalah ke Hadrat Allah SWT. Wallahu ‘alam.

No comments:

Post a Comment