Thursday, February 16, 2012

Peraturan Dalam Mengerjakan Solat

Soalan

Assalamulaikum saya yang bernama di atas ingin bertanya peraturan solat , saya kerja solat dgn duduk, saya boleh berjalan dan berdiri tapi saya tidak boleh bersujud atau berdiri terlalu lama , jadi saya sembahyang duduk saja dari awal sampai akhir

Jawapan

Waalaikumussalam,
Islam itu mudah, ia tidak akan menyusahkan umatnya termasuk  ketika melaksanakan ibadah solat.Jika seseorang itu uzur disebabkan oleh penyakit, maka Islam diharuskannya   untuk solat dalam keadaan duduk.jika dalam keadaan duduk pun dia tidak mampu  melakukan maka dia boleh melaksanakan solat dalam keadaan baring, tetapi jika tidak mampu juga maka dia boleh menggerakan kelopak mata.Itulah keringanan  yang telah diberikan oleh Allah kepada umat Nabi Muhammad SAW.
Berbalik kepada kes yang sedang anda hadapi sekarang,anda boleh solat dalam keadaan duduk di atas kerusi.Tetapi  dengan syarat sebelum solat arah tempat duduk tersebut mestilah se arah kiblat.Mulakan solat dengan mengangkat takbir dan niatlah solat  mengikut waktu solat.Semasa rukuk tundukkan sedikit  kepala anda, ketika sujud rendahkan lagi aras kepala supaya tidak sama aras  semasa  rukuk. Begitulah perbuatan  dalam solat  sehinggalah anda selesai  menunaikan solat  dan memberi salam. Wallahu a'alm.

No comments:

Post a Comment