Wednesday, February 29, 2012

Nafkah Keluarga Dan Hak Penjaan Anak

Soalan

assalamualikum,saya ingin bertanya apa hukumnya suami yg tak pernah memberi nafkah selama perkawinan,sampai menpunyai 2 orang anak yg berusia 10 tahun,makan minum, baju., rumah, sekolah anak semua istri yg tanggung.dan bila bercerai sapa yg dapat hak penjaan anak sementara 10 senpundia tak pernah bagi kat anaknya.

Jawapan

Wa’alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, isteri dan anak adalah amanah Allah kepada setiap suami. Suami yang tidak menjalankan tugasnya sebagai seorang ketua keluarga adalah seorang yang tidak bertanggungjawab ke atas amanah yang dipikulnya. Malah, sikap seperti ini adalah salah satu daripada sikap atau ciri seorang munafiq.
Ringkasnya, suami tersebut akan dibalasi dengan balasan dosa.
Mengenai persoalan siapa yang berhak untuk menjaga anak tersebut sekiranya berlaku penceraian, hal ini adalah di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah. Hanya pihak mahkamah sahaja yang berhak untuk menentukan siapa yang layak untuk menjaga anak tersebut.
Dari itu, isteri yang mengalami masalah seperti ini dinasihatkan supaya merujuknya kepada pihak Unit Runding Cara Keluarga yang terdapat di Pejabat Agama Daerah yang berhampiran. Sila dapatkan nasihat daripada pegawai yang bertugas di unit ini. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment