Wednesday, February 29, 2012

Kalendar Islam Dan Masihi

Soalan

askum, bertanya tentang perbezaan kalendar islam dan masihi ini,saya agak keliru akan pergunaaan antara 2 jenis kalendar ni.contohnya apabila seorang manusia meninggal dunia pada bulan 20 zulhijrah 1430(kalendar islam) dan kalendar masihi adalah pada 7 dec 2009.bila tahun depan iaitu pada 7 dec 2010, pada hari tersebut tidak samanya harinya dalam bulan islam,maka bukan lagi 20 zulhijrah 1431,baigamana nak buat ulangtahun baca yasin seorg peninggal sama ada mengikut kalendar islam atau masihi.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, dalam membincangkan masalah takwim/kalender Islam dan Masihi ini, kita perlu sedar bahawa kedua-dua kalendar ini adalah berbeza daripada jumlah bilangan harinya dalam setahun. Malah, jumlah harinya setiap bulan turut berbeza.
Jika kalendar Islam, jumlah hari setiap bulan hanya disekitar 29 atau 30 hari sahaja, dan ia adalah tetap. Manakala bagi kalendar masihi pula, jumlah harinya setiap bulan pula adalah di sekitar 30 atau 31 hari, malah seperti tahun ini (2012) adalah tahun lompat (februari ada 29 hari).
Oleh yang demikian, jumlah hari dalam satu tahun kalendar Islam adalah sebanyak 354 hari, manakala jumlah hari di dalam satu tahun masihi pula adalah sebanyak 365 (tahun biasa)/366 (tahun lompat).
Oleh sebab inilah, tarikh tersebut tidak menepati sebagaimana yang berlaku pada tahun lepas.
Walau bagaimanapun, mengenai membuat bacaan Surah Yasin dan tahlil untuk si mati, ia tidak perlu untuk ditunggu atau dibaca pada tarikh ulang tahun kematiannya, malah ia boleh dibuat pada bila-bila masa di sepanjang tahun. Lagi pun, ia bukan satu kewajipan yang mesti dibuat oleh ahli warisnya. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment