Friday, May 10, 2013

Dosa Atau Tidak

Soalan

ketika saye nikah dulu suami saya telah memberi wang mas kahwin sebanyak rm200.00 jika wang itu kita terpakai tanpa membeli apa-apa barang untuk diri saya seperti emas . adakah dosa .? dan apakah hukum jika saya menolak permintaan suami untuk bersama saya ..

Jawapan

Waalaikumusalam,
Maskahwin adalah hak milik isteri.Ia berhak untuk membeli apa sahaja tanpa meminta keizinan suami.Anda tidak berdosa untuk membeli sebarang keperluan diri asalkan barang yang dibeli itu halal.
Anda berdosa jika menolak permintaan suami untuk bersama tanpa mempunyai sebarang sebab yang munasabah.
Perkara ini pernah diluahkan oleh seorang sahabat kepada baginda saw, kerana tidak berpuashati tentang layanan isteri terhadap suaminya.lalu baginda mengatakan sekalipun jika suami meminta untuk berseronok/bersama ketika mana berada di atas unta pun si isteri kena layan kehendak seks suami.
Malah baginda saw menunjukkan kepada puterinya Fatimah seorang isteri yang dikatakan calon syurga, lalu Fatimah mencari rumah wanita yang diperkatakan oleh ayahnya, setelah meminta keizinan beliau masuk ke rumah wanita tersebut,Fatimah dapati wanita itu merupakan seorang yang biasa dan bersederhana perwatakannya.
Lalu ditanyakan oleh Fatimah tentang layanan terhadap suaminya, lantas diceritakan oleh wanita tersebut bahawa:
1.Beliau tidak akan keluar rumah tanpa keizinan suaminya,
2.Jika  suaminya  balik dari kerja ia akan menyambut suaminya dengan muka yang manis,
3.Menyediakan segelas air untuk suaminya membasahkan tekak.
4.Di samping itu wanita berkenaan menyediakan sebatang rotan untuk dipukul oleh suaminya jika beliau tidak berpuashati tentang layanannya  sambil menyelakkan betis  @ peha untuk dirotan.
Adakah perkara ini mampu untuk anda lakukan?Sebab itulah nabi Muhammad saw menyatakan bahawa   wanita itu memang calun syurga,Ini  kerana ia mampu melayani segala kehendak suami tanpa bantahan atau boikot.Jika anda tolak permintaan suami untuk bersama,sebuah hadis mengatakan bahawa,
"Malaikat   rahmah akan mengutuk anda sepanjang malam sehingga suami   anda kembali reda"
Panel nasihatkan agar anda Mohon ampun dan maaf kepada suami jika sudah terbuat perkara yang boleh mengguris perasaan suami.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment