Sunday, December 30, 2012

Perkahwinan Yang Tidak Didaftarkan

Soalan

saya kahwin dgn isteri di thailand dgn pengetahuan bapa isteri sy. tp saya tidak mendaftarkan nikah kerana ingin sembunyikan nikah saya dari ibu saudara isteri yg tak benarkan kahwin selagi tak abis belajar. kerana sekiranya saya mendaftar nikah,takut timbul masalah ketika majlis mengikut adat kelak nanti.andai kata kami ditangkap bersama kelak dan tunjukkan surat nikah dari thailand. adakah saya dikira berkhalwat atau bagaimana?kedua, adakah boleh untuk kami diakad sekali lagi dalam majlis adat

Jawapan

Waalaikumusalam,
1.Sekiranya anda telah berkahwin dengan jurunikah yang sah di Thailand dan pejabat yang menguruskan pernikahan anda di sana diiktiraf oleh Jabatan agama Islam Negeri-Negeri termasuk JAKIM maka sahlah pernikahan anda berdua.Malah anda tidak dianggap berkhalwat kerana anda sudah memiliki surat nikah.
Cuma yang menjadi kesalahan  anda  ialah anda tidak mendaftar pernikahan tersebut setelah kembali semula ke negara ini.Panel nasihatkan agar anda pergi ke mana-mana mahkamah syariah yang berhampiran dengan tempat tinggal anda bagi tujuan dapat perintah untuk  mendaftar nikah.
2.Menurut hukum Islam,Anda tidak perlu  proses akad nikah melalui adat.Ini kerana akad terdahulu telah dikira sah.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment